Gør I brug af en net promoter score i jeres virksomhed? Hvis I har med salg og service at gøre, er det i den grad et tiltag I burde arbejde med. Det giver jer nemlig muligheden for at se hvem der er jeres loyale kunder. Ikke bare tilfredse, men tilbagevendende.

Hvad er en net promoter score?

En net promoter score er, som navnet antyder, en form for score hvor man måler loyalitet fra kunder. Det er godt med tilfredse kunder, men en tilfreds kunde er ikke nødvendigvis en kunde som vender tilbage til netop din forretning. Det gør de loyale kunder til gengæld. Derfor er det vigtigt at vide hvem dine loyale kunder er. Det er nemlig dem som automatisk bliver en naturlig form for brand ambassadører, og promoverer din virksomhed og det som den kan tilbyde.

En vigtig ting er at finde ud hvem ens loyale kunder er, men en anden essentiel faktor er at få dine tilfredse kunder konverteret til loyale kunder. Det kræver forskellige tiltag som en ekstern virksomhed som Servicemind ville kunne hjælpe med. Hvis du ikke allerede kender Servicemind, så ringer måske en klokke når jeg siger at de er en af de virksomheder som foretasger rigtig mange mystery shopping oplevelser også.

Gør tilfredse kunder loyale

Der ligger en hel process i at få skabt loyale kunder. Først og fremmest er det vigtigt at din virksomhed sparker bagdel når det kommer til den service I yder og de produkter I sælger. Det kræver altså et servicemindet personale med flair for salg og mennesker. Det er på den måde en virksomhed får tilfredse kunder, og det er ligesom her vi er nødt til at starte.

Det kan være givtigt at oprette et kundekartotek, eller på anden måde tracke de køb som bliver foretaget i jeres forretning. Et CMS system er en måde hvorpå man kan holde styr på hvilke og hvor mange køb en kunder har foretaget. Her er der mulighed for at dele kunderne op i kategorier. For eksempel bronze, silver, gold.

En net promoter score kan hjælpe med at finde frem til de mest loyale kunder. Det er så virksomheden opgave at bruge disse oplysninger til at få mest muligt ud af dem. Måske I vil lave nogle tiltag som gavner jeres Gold-kunder lidt ekstra. Det kan være med særlige events og rabatter eller andet som gør at disse kunder forbliver loyale. Hvis kunder føler sig specielle og godt taget hånd om, så har de større tendens til at være loyale over for netop det brand.