Det startede som en SMS-kæde på Vesterbro. Her var 150 brugere og 15 forretninger i første omgang tilmeldt tjenesten, og konceptet var simpelt: Frisøren kunne sende en SMS, hvis hun havde fået aflyst en tid, og bageren, der bogstaveligt talt havde slået et for stort brød op, kunne meddele halv pris på brød og boller den sidste time af åbningstiden.
Bekæmp mad- og ressourcespild fra lommen
YourLocal følger med andre ord en megatrend, og i den gode ånd bekæmper app’en mad- og servicespild i lokalområder. Og det har givet genlyd.
App’ens brugerbase stiger støt, og tjenesten dækker da efterhånden også de fleste områder i hovedstaden. Således kan du som bruger dagligt få overblik over, hvilke butikker og serviceforretninger i dit lokalområde, som står med et særligt stærkt tilbud på dagen.
Helt praktisk er app’en udviklet således, at brugerne i bestemte lokalområder får en notifikation, når en forretning eller serviceudøver kører særlige tilbud.
Vinder iværksætterkonkurrence
Den 10. juni i år vandt YourLocal Danmarks største pitch-konkurrence, Seed Discovery Day, og således er projektet blevet boostet med ikke mindre end en halv million kroner. Juryen, der bestod af prominente investorer, kårede YourLocal på baggrund af særligt tre ting:
– App’en følger en stor international trend om at mobilisere lokale kræfter i kampen mod mad- og ressourcespild.
– Teamet bag app’en komplimenterer hinanden godt, og flere af søsætterne har før startet projekter op fra bunden.
– På kort tid er app’ens brugerbase vokset imponerende, og det er i denne forbindelse svært at benægte, at YourLocal imødekommer et allerede eksisterende behov.
Tjenesten er helt gratis både for brugere og butikker, og i princippet kan alle forretninger i hovedstaden tilmelde sig app’en, som i øvrigt er frivilligt drevet.